
Stavební stroje se bez ozubených kol a ložisek neobejdou
Sledovali jste někdy rekonstrukci říčního jezu nebo mostu či nábřeží? Plavili jste se po Sázavě, Berounce, Lužnici či Vltavě a zastihl vás přímo v terénu čilý pracovní ruch? A měli jste možnost sledovat a obdivovat precizní práci stavbařů, kteří usazují do země ocelové larseny, aby ohraničili říční tok a umožnili výstavbu mostního pilíře nebo jezového profilu? Sledovat stavbaře při práci je někdy velice zajímavé, jednak vnímáte součinnost jednotlivých profesí a pak vám zřejmě neunikne ani dokonalost stavební techniky. Vyskytují se tu obří buchary či lisy, jeřáby, rypadla, nákladní automobily a to vše vypadá tak monstrózně, že si uvědomíte, že bez techniky by takovou stavbu nebylo možné vůbec realizovat.
A teď si představte, že každý stavební stroj sestává z mnoha různých dílů, a že všechny do sebe zapadají a vykonávají pracovní pohyb. Mezi nimi jsou to také převodovky s ozubenými koly, vačkové hřídele a čepy a valivá ložiska. Co díl, to velmi mechanicky namáhaný v náročných stavebních podmínkách. Všechny tyto strojní komponenty se zhotovují ve strojírenské výrobě a ta se opírá o hutnictví železa.
Hutníci dodávají na trh pro tyto strojní součásti nízkouhlíkovou legovanou ocel třídy 16 s obsahem křemíku, manganu, chromu a niklu, která se vyznačuje značnou pevností a houževnatostí s malým rizikem únavového lomu při mechanickém namáhání a zároveň tvrdostí povrchu po kalení a popouštění. Díky těmto vlastnostem se ocel dobře uplatní jak ve stavebních strojích, tak i v ostatním automobilovém průmyslu a také v letectví. Ocel 1.5752 je vhodná pro výrobu ozubených kol pro vysoce namáhaná převodová soukolí, pro hřídele, čepy a valivá ložiska. Tento materiál patří mezi ušlechtilé speciální oceli, není to tedy běžná konstrukční ocel, se kterou se počítá při výrobě ocelových stavebních profilů a stavebních svařovaných konstrukcí.